30 oktober 2011

Vit kladdkaka med glasyr och blåbär

Efterrätt är ett måste på en lördag! Jag försöker hålla mig till lördagen, men det är inte helt enkelt :) Jag måste få baka någonting åtminstone en gång i veckan annars kliar det i fingrarna på mig. Det är så roligt!

Igår blev det en vit kladdkaka med glasyr och blåbär och det var, för att citera min man, så galet gott!!! Vit kladdkaka blir väldigt sött och mäktigt, men jag gillar ju det och dessutom bröt det av så himla gott med den lite syrliga glasyren på crème fraîche. Och så stora blåbär till det. Mmm!

Kaksmet:
150 g smör
200 g vit choklad
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 ägg

Glasyr:
2 dl crème fraîche
0,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

frysta blåbär till garnering

Hacka den vita chokladen. Smält smöret. Och se förresten till att använda riktigt smör, det blir så stor skillnad! Rör ner chokladen i det smälta smöret och rör om tills chokladen har smält. Blanda de torra ingredienserna i en skål och rör ner chokladblandningen. Tillsätt till sist äggen och rör om till en slät smet. Häll smeten i en rund form med avtagbar kant. Grädda i 175 grader i 25-30 minuter. Gör under tiden glasyren. Blanda crème fraîche med florsocker och vaniljsocker och låt stå kallt. 

Låt kakan svalna. Den kan med fördel göras dagen innan servering, den blir bara godare om den får stå till sig lite. Bred på glasyren och strö över blåbären vid servering. 

4 kommentarer:

  1. Mmmm låter jättegott. Nåt att prova framöver tror ja. Kanske att bjuda fam på om en månad :-) Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. hej idag har jag prövat göra vit kladdkaka och den blev väldigt god. och du har gjort det bra med förklaring och allt. och allt ser så gott ut satt det vattnas i munnen på än.jag kommer säkert kolla mer på denna blogg när jag ska baka. tack för alla goda bakelser och recept. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att det gick bra och att du gillar bloggen! Titta gärna in igen!

      Radera
  3. Rubriken lockade mig att pröva denna efterrätt och jag kan varmt rekommendera den, tack för tipset! Jag tog bara 1 dl socker samt bytte ut smöret mot matolja vilket ser till att behålla kakan saftig och det blev utmärkt! /Ann

    SvaraRadera

Skriv ut